Raadslid Guy Paulis (Onafhankelijk) vraagt op de raad van dinsdagavond aandacht voor de verkeerssituatie op en rond het Heiken en de parkeerdruk bij grote evenementen in het Bloso-sportcentrum. Ook wil hij de verkeerssituatie op Veldhoven evalueren.

Parkeersituatie BLOSO-sportcentrum

Het BLOSO-sportcentrum aan de Vorselaarsebaan werd de afgelopen jaren intens opgefrist. Er waren nieuwe investeringen. En er zijn ook intenties voor nog nieuwe projecten op de site. De laatste tijd gaan ook opnieuw regelmatig grotere evenementen door. Dit alles is uiteraard een goede zaak. Het centrum biedt unieke infrastructuur en is ook positief voor de uitstraling van onze stad. Het parkingtekort wordt echter nijpender. Bij competities in de grote zaal zijn er structureel te weinig parkeerplaatsen. Ook bij ijshockeywedstrijden laat deze problematiek zich sterk voelen. Van oudsher wordt op zo’n piekmomenten in de praktijk toegelaten dat wagens in de berm geparkeerd worden enz. Maar blijkbaar kwam aan dat gedoogbeleid een einde, zo werden tijdens en na de drukbezochte finale van de play-offs in het ijshockey half maart een heel aantal auto’s op de bon geslingerd.

Hoe evalueert het schepencollege de parkeersituatie in de omgeving van het BLOSO-sportcentrum? Komt er op korte termijn extra parkeergelegenheid ter beschikking? Of een regeling die de situatie specifiek bij evenementen reguleert en toch de mogelijkheid biedt om bijkomende parkeerfaciliteiten aan te bieden? Wordt er – n.a.v. nieuwe investeringen op het domein en dus te verwachten extra bezoekers – op (middel)lange termijn gewerkt aan structureel meer beschikbare parking (en waar en hoe dan wel gezien de natuuromgeving)?
 
 
Verkeerssituatie in gebied ‘het Heiken’
De problematiek i.v.m. doorgaand verkeer in en om Lenteheide, Vogelzang, Meivuurstraat en Heikenstraat werd begin december vorig jaar nog op de gemeenteraad aangekaart. Een verkeersanalyse en studie door de politiezone verduidelijkte eerder al dat optreden in dit gebied moeilijk tot zelfs niet-rechtsgeldig is, o.a. aangezien er (juiste) bebording ontbreekt etc. Er zou overleg volgen met de gemeentebesturen van Vorselaar en Grobbendonk, om tot een sluitende reglementering te komen van het ganse gebied. Het schepencollege stelde dit dossier trouwens als prioriteit in 2012 voor de stedelijke dienst mobiliteit. Enkele weken geleden was er dan een vergadering met de politiezone.
Graag een toelichting i.v.m. bewuste vergadering bij de politie, de huidige stand van zaken van dit dossier en de verdere aanpak ervan. 
 
Veldhoven
De verkeerssituatie in Veldhoven is sinds lang voorwerp van discussie en overleg. Er werden ook al enkele infrastructurele ingrepen uitgetest, wat dan na een bewonersenquête vorig jaar leidde tot de huidige situatie.

Hoe evalueert het schepencollege nu de actuele verkeerssituatie / mobiliteit in Veldhoven? Werd de verkeerssituatie in Veldhoven de afgelopen maanden opgevolgd via een verkeersanalysetoestel of andere methode? Graag meer toelichting over eventueel gevoerde preventieve en/of repressieve acties m.b.t. (te) snel doorgaand en (te) zwaar verkeer in bewuste straat. Werd er – zoals eerder aangekondigd – frequent overlegd met de buurt? Wordt de weginfrastructuur, het wegbeeld van Veldhoven op middellange termijn aangepast aan de huidige realiteit van de omgeving (want probleem van de oude, brede straat Veldhoven is structureel: gebied was en is een grote groeipool qua huisvesting, en anderzijds is er het vlakbij gelegen industrieterrein met steeds drukkere autosnelwegafrit)?